The Audiovisual Essay as a Method of Artistic Research: Around capitalism and deindustrialization
DOI:
https://doi.org/10.14591/aniki.v12.n2.1133Keywords:
Artistic investigation, audiovisual essay, deindustrialization, São Paulo, SantiagoAbstract
The article proposes a theoretical-methodological reflection on the processes of conception and editing of the film Memories of Deindustrialization (HD video, 20', color, 2025). The film, an essay on places of deindustrialization, focused on the textile industry in São Paulo (Brazil) and Santiago (Chile), is a reflection on the obsolescence of manual labour and the destruction of knowledge in the world of work. Starting from some references of 20th century engaged art, I discuss the ideas of the audiovisual essay and the concept of abstraction, exploring the main theoretical reflections that underpinned the production of the film. In this sense, I propose the essay form as a method of artistic investigation for thinking about social relations in capitalism.
References
Alter, Nora. 2018. The Essay Film After Fact and Fiction. New York: Columbia University Press.
__________. 2003. “Memory Essays” Em Stuff It: The video essay in the digital age, organizado por Ursula Biemann, 12-23. Zürich: Voldemeer Zürich.
Araujo, Mateus. 2013. “Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros”. Devires 10: 108-137. https://issuu.com/revistadevires/docs/devires_vol.10_n.1_-_janeiro-junho_.
Arsenjuk, Luka. 2016. “To speak, to hold, to live by the image: Notes in the Margins of the New Videographic Tendency.” Em The Essay Film: Dialogue, politics, utopia, organizado por Elizabeth Parazian e Caroline Eades, 275-299. New York: Wallflower Press.
Bazin, André. 2017. “Bazin on Marker [1958]”. Em Essays on the Essay Film, organizado por Nora Alter e Timothy Corrigan, 102-105. New York: Columbia University Press.
Biemann, Ursula. 2010. “Fronteiras transnacionais.” Piseagrama 1: 18-22. https://piseagrama.org/artigos/fronteiras-transnacionais/.
__________. 2003. “The Video Essay in the Digital Age”. Em Stuff It: The video essay in the digital age, 8-11. Zurich: Voldemeer Zurich.
Buchloh, Benjamin; Sekula, Allan; Harvey, David. 2011. “Forgotten Spaces: Discussion Platform”. Acesso a 20 jun. 2024. https://vimeo.com/24394711.
Burch, Noël. 1992. Práxis do Cinema. São Paulo: Perspectiva.
__________. 2010. “Essay Film. Notes on The Forgotten Space”, Acesso em: 5 jan. 2023 https://www.theforgottenspace.net/static/notes.html.
Castro Villarroel, Vivian. 2023. Rio Desborde. Santiago: Écfrasis.
Corrigan, Timothy. 2015. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus.
Eisenstein, Sergei. 1976. “Notes for a Film of capital”. October, 2, 1-26.
Harvey, David. 2013. Para entender O Capital, Livro I. São Paulo: Boitempo.
Jameson, Fredric. 2010. “Filmar O capital?” Revista Crítica Marxista 30:. 67-74. https://doi.org/10.53000/cma.v17i30.19459.
Machado, Arlindo. 2009. “O filme ensaio”. Em: Chris Marker. Bricoleur multimidia, organizado por Francisco Cesar e Rafael Sampaio, 20-33. São Paulo: CCBB.
__________. 2006. Os anos de chumbo: mídia, poética e ideologia no período de resistência ao autoritarismo militar (1968-1985). Porto Alegre: Sulina.
Marx, Karl. 2013. O Capital: crítica da economia política: Livro 1: O processo de produção do capital [1867]. São Paulo: Boitempo.
Richter, Hans. 2007. “El ensayo fílmico, una nueva forma de la película documental [1940]”. Em La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo, organizado por Antonio Weinrichter, 186-191. Navarra: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
Rolnik, Raquel. 2021. “A cidade pós pandemia: entre futuro excludente e reinvenção do presente.” UOL, 25 de junho de 2021. https://noticias.uol.com.br/colunas/a-cidade-e-nossa/2021/06/25/a-cidade-pos-pandemia-entre-futuro-excludente-e-reinvencao-do-presente.htm.
Sekula, Allan. 2015. “Desmantelar la modernidade, reinventar el documental. Notas sobre la política de la representación [1978]”. Em Aún no. Sobre la reinvención del documental y la crítica de la modernidad, organizado por Jorge Ribalta, 153-168. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
__________. 2018. Fish Story [1995]. Londres: MACK.
__________. 2013. “Sobre a invenção do Significado da Fotografia [1974]”. Em Ensaios Sobre Fotografia, organizado por Alan Trachtenberg, 387-410. Lisboa: Orfeu Negro.
Sekula, Allan e Foster, Hal. 1995. “Gone Fishing / A discussion”. Em Witte de With – Cahier 4, organizado por Barbera van Kooij, 7-17. Dusseldorf: Richter Verlag.
Steinberg, Philip. 2017. “The Ocean as a Forgotten Space of Capitalism.”. Em Allan Sekula OKEANOS, organizado por Daniela Zyman e Cory Scozzari, 190-195. Berlin: Sternberg Press.
Wheen, Francis. 2007. O Capital de Marx: Uma biografia. São Paulo: Zahar.
Xavier, Ismail. 2008. El discurso cinematográfico. La opacidad y la transparencia. Buenos Aires: Manantial.
Filmografia
Inflation [curta-metragem, filme]. Dir. Hans Richter. Alemanha. 1928. 3 min.
Memórias da desindustrialização [curta-metragem, digital]. Dir. Vivian Castro Villarroel. Brasil, Chile. 2025. 20 min.
Notícias da antiguidade ideológica: Marx – Eisenstein – O Capital (Nachrichten aus der ideologischen antike: Marx – Eisenstein – Das Kapital) [longa-metragem, digital]. Dir. Alexander Kluge. Alemanha. 2008. 492 min.
Outubro (Oktyabr) [longa-metragem, filme]. Dir. Sergei Eisenstein e Grigori Aleksandrov. União Soviética. 1927. 102 min.
Performing the Border [média-metragem, digital]. Dir. Ursula Biemann. Mexico. 1999. 43 min.
The Forgotten Space [longa-metragem, digital]. Doc. Eye Film. Dir. Allan Sekula & Noël Burch. Estados Unidos. 2010. 112 min.


