Gestures of the Essay Film: Agnès Varda’s Cinécriture and Trinh T. Minh-ha’s Speak Nearby
Abstract
This article seeks to promote a reflection on the format of the essay-film, focusing on some of its gestures, such as the intertwining of form and content, image and thought, personal and political domains, as well as the traces of self-reflexivity in the fabric of the films. Starting from the analysis of L’Opéra-Mouffe (1958) and Daguerréotypes (1975) by French filmmaker Agnès Varda, we will discuss the gesture of a ‘writing beyond oneself’, present in her cinécriture. Based on the thinking of the Vietnamese filmmaker Trinh T. Minh-ha and her work Reassemblage (1982), we will see how her enunciation proposes an engagement with the image through a decolonized look and a way of relational representation, which she defines as ‘speak nearby’. Through these two gestures proposed by the filmmakers, we will bring the essay film closer to the ethnographic film, focusing on the aesthetic and narrative potential of these two audiovisual writings.
References
Astruc, Alexandre. 2012 [1948]. “Nascimento de uma nova vanguarda: a caméra-stylo”. Traduzido por Matheus Cartaxo. Foco Revista de Cinema. Disponível em: http://www.focorevistadecinema.com.br/FOCO4/stylo.htm Acesso em: 13 jan. 2022.
Català, Josep M. 2005. “Film-ensayo y vanguardia”. Em Documental y vanguardia, organizado por Casimiro Torreiro y Josetxo Cerdán, pp. 109-158. Madrid: Cátedra.
Chen, Nancy N.; Minh-Ha, Trinh, T. 1992. “Speaking nearby: a conversation with Trinh T. Minh-Ha”. Visual Anthropology Review 8 (1): 82-91. https://doi.org/10.1525/var.1992.8.1.82
Clifford, James e Marcus, George. 1986. Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography. Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press.
Corrigan, Timothy. 2015. O Filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus.
Levin, Tatiana. 2009. A ‘cinescrita’ de Agnès Varda: a subjetividade incorporada ao campo do documentário. Dissertação de Mestrado. Salvador: Universidade Federal da Bahia.
Feldman Marzochi, Ilana. 2012. Jogos de cena: ensaios sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Tese de Doutorado em Estudo dos Meios e da Produção Mediática – Escola de Comunicações e Artes. São Paulo: Universidade de São Paulo.
Machado, Arlindo. 2003. “O Filme-Ensaio”. Concinnitas – Revista do Instituto de Artes da UERJ 2(5), pp. 63-75. Rio de Janeiro: UERJ. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/42804
Marks, Laura U. 2000. The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham and London: Duke University Press.
Minh-ha, Trinh T. 1993. “The Totalizing Quest of Meaning”. Em Theorizing Documentary, organizado por Michael Renov. New York: Routledge.
Nichols, Bill. 2005. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus Editora.
Piault, Marc Henri. 2007. “Real with Fiction”. Visual Anthropology Review, 23(1): 16-25. https://doi.org/10.1525/var.2007.23.1.16
Rancière, Jacques. 2010. “A ficção documental: Marker e a ficção da memória”. Ensaios (21). Revista do PPGAV/EBA. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Rascaroli, Laura. 2009. The Personal Camera: Subjective Cinema and the Essay Film. London; New York: Wallflower Press.
Renov, Michael. 2004. The Subject of Documentary. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Russell, Catherine. 1999. Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Durham, N.C.: Duke University Press.
Soranz, Gustavo. 2014. “Um filme sobre o que? Reassemblage: o filme e o caderno de campo”. XXIII Encontro Anual da Compós. Belém: Universidade Federal do Pará.
__________. 2016. O cinema de Trinh T. Minh-ha: intervalos entre antropologia, cinema e artes visuais. Tese de Doutorado em Multimeios, Instituto de Artes. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas.
Varda, Agnès. 2006. Entrevista concedida a Jean-André Fieschi e Claude Ollier, publicada na revista Cahiers du Cinéma (165). Em: Retrospectiva Agnès Varda – o movimento perpétuo do olhar. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil.
Weinrichter, Antonio. 2007. La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra.