Considerations for a Cinematography of Women: An analysis of the film À Luz Delas (2019), by Nina Tedesco and Luana Farias
Abstract
Since the beginning of cinema, women have performed the most varied roles in crews and other spaces related to the world of film. However, the official history of world cinema has tended to be told based almost exclusively on theoretical productions about cinema and cinematographic achievements created by men. This situation is associated with the fact that, even today, women are considerably excluded from creative and leadership positions. To dialogue more deeply about the presence of women in cinema, both in film production and in film theory, this article analyses À Luz Delas (2019), a film made by two female cinematographers and film scholars which discusses the female presence in Brazilian cinema’s direction of photography. The article examines the relationship between this film’s aesthetic and conceptual elements and theories of women’s cinema, drawing, above all, on the filmmakers’ theory approach to cinema.
References
Almeida, Carol. 2017. “O Olhar Opositivo – A Espectadora Negra, por bell hooks.” Fora de Quadro. Sobre Que Imagens Precisamos Falar?, tradução de Maria Carolina Morais, Maio de 2017. https://foradequadro.com/2017/05/26/o-olhar-opositivo-a-espectadora-negra-por-bell-hooks/.
Akerman, Chantal. 1977. “Interview with Camera Obscura on Jeanne Dielman.” Camera Obscura. Feminism, Culture, and Media Studies 2(1): 118-121. https://doi.org/10.1215/02705346-1-2_2-115.
Andrew, James Dudley. 1989. As Principais Teorias do Cinema: Uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.
Araújo, Luciana Corrêa. 2017. “Cléo de Verberena e o trabalho da mulher no cinema silencioso brasileiro.” Em Feminino e Plural – Mulheres no Cinema Brasileiro, organizado por Karla Holanda e Marina Cavalcanti Tedesco, 15-30. Campinas, SP: Papirus.
Costa, Flávia Cesano. 2019. “As Ruidosas Mulheres do Cinema Silencioso.” Em Mulheres de Cinema, organizado por Karla Holanda, 19-36. Rio de Janeiro: Numa.
Cruz, Angélica Lima. 2010. “O Olhar Predador: A arte e a violência do olhar.” Revista Crítica de Ciências Sociais 89: 71-87. https://doi.org/10.4000/rccs.3685.
Doane, Mary Ann. 1982. “Film and the Masquerade: Theorizing the female spectator.” Screen 23 (3/4): 74-88. https://doi.org/10.1093/screen/23.3-4.74.
Feldman, Ilana. 2019. “Ela é um Outro”: Por uma outra história do cinema.” Em Mulheres de Cinema, organizado por Karla Holanda, 9-12. Rio de Janeiro: Numa.
Ferreira, Ceiça. 2018. “Reflexões sobre “a Mulher”, o Olhar e a Questão Racial na Teoria Feminista do Cinema.” Revista FAMECOS 25(1): 1-24. http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2018.1.26788.
Gaines, Jane. 2002. “Of Cabbages and Authors”. Em A Feminist Reader in Early Cinema, editado por Jennifer M. Bean e Diane Negra, 87-118. Durham e Londres: Duke University Press.
Gomes, Wilson. 2004. “La Poética del Cine y la Cuestión del Método en el Análisis Fílmico.” Significação: Revista de Cultura Audiovisual 31(21): 85-105. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2004.65584.
Graça, André Rui, Eduardo Baggio e Manuela Penafria. 2020. “Teoria dos Cineastas: Uma abordagem para o estudo do cinema.” Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento 7(2): 67-71. https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.700
Hall, Stuart. 2003. Da Diáspora. Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Holanda, Karla. 2017. “Da História das Mulheres ao Cinema Brasileiro de Autoria Feminina.” Revista FAMECOS 24(1), ID24361. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24361.
__________. 2021. “Por que Não Existiram Grandes Cineastas Mulheres no Brasil?” Cadernos Pagu 60: 1-21. http://dx.doi.org/10.1590/18094449202000600006.
hooks, bell. 2009. “The Oppositional Gaze: Black female spectators.” Em Reel to Real. Race, Class and Sex at the Movies, organizado por bell hooks, 253-274. New York e London: Routledge.
Johnston, Claire. 2000. “Women’s Cinema as Counter-Cinema.” Em Feminism and Film, editado por E. Ann Kaplan, 22-33. Oxford: Oxford University Press.
Kamita, Rosana Cássia. 2017. “Relações de Gênero no Cinema: Contestação e resistência.” Estudos Feministas 25(3): 1393-1404. http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584.2017v25n3p1393.
Kaplan, E. Ann. 1995. A Mulher e o Cinema: Os dois lados da câmera. Rio de Janeiro: Rocco.
Lauretis, Teresa de. 2007. Figures of Resistance: Essays in feminist theory. Chicago: University of Illinois Press.
Leites, Bruno, Eduardo Baggio e Marcelo Carvalho. 2020. “Fazer a Teoria do Cinema a Partir de Cineastas: Entrevista com Manuela Penafria.” Intexto: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da UFRGS 48: 6-21. http://dx.doi.org/10.19132/1807-8583202048.6-21.
Mayne, Judith. 1990. The Woman at the Keyhole: Feminism and women’s cinema. Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press.
Mulvey, Laura. 1983. “Prazer Visual e Cinema Narrativo.” Em A Experiência do Cinema: Antologia, organizado por Ismail Xavier, 437-454. Rio de Janeiro: Graal.
Nochlin, Linda. 2017. “Por Que Não Existiram Grandes Mulheres Artistas?” Em Histórias da Sexualidade: Antologia, organizado por Adriano Pedrosa e André Mesquista, 16-37. São Paulo: MASP.
Noronha, Danielle de. 2017. “Elas por trás das câmeras: reflexões sobre as mulheres no audiovisual.” Associação Brasileira de Cinematografia. https://abcine.org.br/site/elas-por-tras-das-cameras-reflexoes-sobre-as-mulheres-no-audiovisual.
Penafria, Manuela, Ana Santos e Thiago Piccinini. 2015. “Teoria do Cinema vs Teoria dos Cineastas.” Em Atas do IV Encontro Anual da AIM, editado por Daniel Ribas e Manuela Penafria, 329-338. Covilhã: AIM.
Pereira, Ana Catarina. 2019. “Filmar-se e Ver-se ao Espelho: A auto-representação de documentaristas portuguesas e brasileiras.” Journal of Comunication 19: 167-182. https://doi.org/10.14201/fjc201919167182.
Pessoa, Breno. 2017. “Machismo de Cinema.” Diário de Pernambuco, 21 de Janeiro de 2017. http://www.impresso.diariodepernambuco.com.br/noticia/cadernos/viver/2017/01/machismo-de-cinema.html.
Quijano, Aníbal. 2009. “Colonialidade do Poder e Classificação Social.” Em Epistemologias do Sul, organizado por Boaventura de Sousa Santos e Maria Paula Menezes, 73-114. Coimbra: Almedina.
Stam, Robert. 2003. Introdução à Teoria do Cinema. Campinas: Papirus.
Strathern, Marilyn. 2006. O Gênero da Dádiva. Campinas: Unicamp.
__________. 2009. “Uma Relação Incômoda: O caso do feminismo e da antropologia.” Mediações 14(2): 83-104. https://biblat.unam.mx/hevila/Mediacoesrevistadecienciassociais/2009/vol14/no2/4.pdf.
Tedesco, Marina Cavalcanti. 2016. “Mulheres Atrás das Câmeras: A presença feminina na direção de fotografia de longas-metragens ficcionais brasileiros.” Significação: Revista de Cultura Audiovisual 43(46): 47-68. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2016.119978.
Veiga, Ana Maria. 2019. “Teoria e Crítica Feminista: Do contracinema ao filme acontecimento.” Em Mulheres de Cinema, organizado por Karla Holanda, 261-278. Rio de Janeiro: Numa.
Filmografia
À Luz Delas [longa-metragem, digital]. Dir. Luana Farias e Nina Tedesco. Caraduá Produções, Departamento de Cinema e Vídeo (UFF), Brasil, 2019. 72min.
Amor Maldito [longa-metragem, 35 mm]. Dir. Adélia Sampaio. A. F. Sampaio Produções Artísticas, Gaivota Filmes, Brasil, 1984. 76min.
Et la Femme Créa Hollywood [longa-metragem, digital]. Dir. Clara Kuperberg e Julia Kuperberg. Wichita Films, OCS, França, 2015. 52min.
Um Dia com Jerusa [longa-metragem, digital]. Dir. Viviane Ferreira. Odun Filmes, Cinemática Audiovisual, Brasil, 2021. 74min.