Sex and Politics in Sônia Braga’s star text

  • Pedro Maciel Guimarães Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Departamento de Multimeios, Mídia e Comunicação, Instituto de Artes
Keywords: Acting studies, film analysis, film history and aesthetics

Abstract

Starting from the film Aquarius (Kléber Mendonça Filho, 2016), the aim is to study how the public image of Sônia Braga was constructed, combining precepts of female liberation and political positions. The aim is to investigate how the “star text” (Butler, 1991) linked to the actress provides elements for the construction and reception of some of her characters, types associated with behaviors engaged in different phases of the History of Brazil and Brazilian cinema. The character of Aquarius updates the actress's persona, making Braga's other characters the source that instructs the construction of the body, the acting style and the filmic discourse around the actress. Sônia Braga would thus be the epitome of “transgressive and libertarian behavior at the time of political opening” (Shaw, Dennison, 2007) and her roles seem to be fueled by the expression of female desire as a political effect rarely seen with such intensity in Brazilian cinema.

 

References

Abreu, Nuno. 2006. Boca do lixo: cinema e classes populares. Campinas: Ed. Da Unicamp, 2006.

Anzaldúa, Gloria. 1987. Borderlands/La Frontera. The new mestiça. San Francisco: Aunt Lute Books.

Avellar, José Carlos. 1979. “A teoria da relatividade”. Em Em Anos 70: Cinema, organizado por Jean-Claude Bernardet, José Carlos Avellar, Ronaldo Monteiro, 63-96. Rio de Janeiro: Ed. Europa.

Bernardet, Jean-Claude. 1978. “Uma pornô grã-fina para a classe média”. Última Hora, 29 de abril de 1978.

Bergala, Alain. 2011. “Qu’est-ce qu’un grand cinéaste de la chevelure?” Em Brune/Blonde, organizado por Alain Bergala, 15-27. Paris: Cinémathèque Française/Skira Flammarion.

__________. 2006. Godard au travail. Paris: Cahiers du Cinéma/Ed. de l’Étoile.

Bessa, Karla. 2020. “Luz(es) del fuego: rebeldia e feminismos”. Cadernos Pagu 60: sem paginação. https://doi.org/10.1590/18094449202000600003.

Butler, Jeremy G. 1991. “Introduction”. Em Star Texts : Image and performance in film and television, organizado por Jeremy G. Butler, 7-16. Detroit: Wayne State University Press, 1991.

Da Silva, Alberto. 2014. “Sônia Braga: la beauté latine de la “vraie femme brésilienne” des années de la dictature”. Mise au point (6), sem paginação. https://doi.org/10.4000/map.1748.

Dennison, Stephanie. 2006. “The new Brazilian Bombshell : Sônia Braga, race and cinema in the 1970’s”. Em Remapping World Cinema: Identity, culture and politics in film, organizado por Stephanie Dennison, Song Hwee Lim, 135-143. London/New York: Wallflower Press.

__________. 2017. “As loiras: Brazil’s Screen Blondes”. Em Stars and Stardom in Brazilian Cinema, organizado por Tim Bergfelder, Lisa Shaw e João Luiz Vieira, p. 196-209. New York/Oxford: Berghahn.

__________. 2020. Remapping Brazilian Film Culture in the Twenty-First Century. London/New York: Routledge.

DeCordova, Richard. 1991. “The Emergence of the Star System in America”. Em Stardom: Industry of desire, organizado por Christine Gledhill, 17-29. London/New York: Routledge.

Hunt, Lynn. 1999. “Obscenidade e as origens da Modernidade. 1500 – 1800”. Em A Invenção da Pornografia. Obscenidade e as origens da modernidade, organizado por Lynn Hunt. São Paulo: Hedra.

Kroll, Jack. 1981. “Cannes: The Dream Bazaar”. Newsweek, 08 de junho de 1981.

Leal, João Vitor Resende. 2019. Pessoa, figura, presença: o personagem cinematográfico entre o narrativo e o sensorial. Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. doi:10.11606/T.27.2019.tde-14082019-143038. Acesso em: 2024-06-17.

Mantecon, Alfonso Ortega. 2021. Seducción y traición. Hacía uma história de la femme fatale en el cine. México, DF: Río Subterrâneo.

Morin, Edgar. 1989. As estrelas. Mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olympio.

Moullet, Luc. 1993. La politique des acteurs. Paris: Cahiers du Cinéma.

Reis, Otaviano A. L.G, 2018. “‘Vai ter luta?’: Aquarius e algumas narrativas do cenário político brasileiro no pré-golpe de 2016”. Ilhas Literárias (Instituto de Letras, UFRGS, Porto Alegre); 472-278. Acesso em 17/06/2024. https://www.ufrgs.br/ppgletras/coloquiosularquipelagos/artigos.html.

Shaw, Lisa. Dennison, Stephanie. 2007. Brazilian National Cinema. New York: Routledge.

Vieira de Oliveira, Maílson. Reis Júnior, Antônio. 2017. “Tabu e Tarja: A ação da censura federal à pornochanchada nos anos 1970”. Revista Ars Historica, ISSN 2178-244X, nº14, Jan/Jun 2017, p. 17-38. Acesso em 21/10/2024. www.ars.historia.ufrj.br.

Filmografia

A bela da tarde [longa metragem, digital]. Real. Luis Buñuel. Espanha/França. 1967. 100min.

A dama do lotação [longa metragem, digital]. Real. Neville de Almeida. Brasil, 1978. 90min.

A moreninha [longa metragem, digital]. Real. Glauco Mirko Laurelli. Brasil, 1970. 96 min.

Aquarius [longa metragem, digital]. Real. Kleber Mendonça Filho. Brasil, 2016. 146min. Cópia consultada em formato DVD. Edição: Imovision, 2017.

Dona Flor e seus dois maridos [longa metragem, digital]. Real. Bruno Barreto. Brasil, 1976. 110 min.

Eu te amo [longa metragem, digital]. Real. Arnaldo Jabor. Brasil. 1981. 110min. Cópia consultada em formato DVD. Edição: Versátil, 2008.

Gabriela [longa metragem, digital]. Real. Bruno Barreto. Brasil/Itália, 1983. 99 min.

Luar sobre Parador [longa metragem, digital]. Real. Paul Mazursky. Estados Unidos/Brasil, 1988. 103min.

Meu adorável fantasma [longa metragem, digital]. Real. Robert Mulligan. Estados Unidos, 1982. 101 min.

Luz del fuego [longa metragem, digital]. Real. David Neves. Brasil, 1982. 102min.

O beijo da mulher aranha [longa metragem, digital]. Real. Hector Babenco. Estados Unidos/Brasil, 1985. 120min. Cópia consultada em formato DVD, edição HB, Europa, 2022.

O bandido da luz vermelha [longa metragem, digital]. Real. Rogério Sganzerla. Brasil, 1968. 92 min.

O som ao redor [longa metragem, digital]. Real. Kleber Mendonça Filho. Brasil, 2012. 131min.

Rebelião em Milagro [longa metragem, digital]. Real. Robert Redford. Estados Unidos, 1988. 117min.

Recife frio [curta metragem, digital]. Real. Kleber Mendonça Filho. Brasil, 2009. 24min.

Tieta do Agreste [longa metragem, digital]. Real. Carlos Diegues. Brasil, 1996. 115min. Cópia consultada em formato DVD. Edição: Sogepag, 2018.

Published
2025-01-16