The French school of direct sound: Antoine Bonfanti and Paul Vecchiali, the case of Femmes, femmes (1974)
Keywords:
Antoine Bonfanti, Paul Vecchiali, French Cinema, Direct SoundAbstract
The article discusses the tradition of direct sound in the French cinema by taking the film Femmes, femmes (1974) as a case study. The film by Paul Vecchiali counted on the sound technician Antoine Bonfanti, a lifelong companion of this French filmmaker and one of the leading names in the modern French school of direct sound, which begins in the early 1960s. It is a very original example of the use of direct sound as the main element, in an approach that treats sound in all its imperfections and noises. By turning our attention to Antoine Bonfanti’s work, we seek to highlight the importance of the sound technician understood also as a creative professional.
References
BIBLIOGRAFIA
Andrew, Dudley. Sound in France, the origens of a native school. Em: Altman, Rick (org.). Cinema/Sound. New Haven: Yale French Studies, #60, 1980.
Barnier, Martin. Les premiers ingénieurs du son français.Paris: 1895, Revue d’histoire du cinéma, # 65, inverno de 2011.
Bazin, André. O que é cinema?. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Beck, Jay. Designing sound, audiovisual aesthetics in 1970s american cinema. New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press, 2016.
Calzada, Víctor Fowler. Antoine Bonfanti y su médio siglo de sonidos. En foco. #26, ano 03, maio 2010. San Antonio de los Baños.
Chion, Michel. Le son au cinema. Paris: Cahiers du Cinema/Editions de l’Etoile, 1985.
_____________. Technique et création au cinéma, le livre des images et des sons. Paris: ESEC Edition, 2002.
_____________. A audiovisão. Lisboa: Texto & Grafia, 2011.
Cornand A.; Lajeunesse J. (1974). Anoine Bonfanti. Image et son, la revue du cinema, #285, Juin/Juillet. Paris.
Flôres, Virginia. O cinema, uma arte sonora. São Paulo: Annablume, 2013.
Holman, Tomlinson. Sound for film and television. Boston: Focal Press, 2002.
Lastra, James. Sound technology and the american cinema, perception, representation, modernity. New York: Columbia University Press, 2000.
Kahn, Douglas. Noise, water, meat, a history of sound in the arts. Cambridge, London: The Mit Press, 2001.
Marie, Michel. Quebec – Franca, voltas, reviravoltas, vaivéns nas duas direções. São Paulo: Rebeca, revista brasileira de estudos de cinema e audiovisual – ano 2 número 4, Julho-dezembro 2013.
Nougaret, Claudine; Chiabaut, Sophie. Le son direct au cinema. Paris: FEMIS, 1997.
Pimentel, V.; Vasconcelos, A.. Encontro com Antoine Bonfanti. Cinemateca Portuguesa, Março de 1985, Lisboa.
Rabourdin, Dominique. Paul Vecchiali (Femmes, femmes). Cinéma #194, Janvier 1975.
Saguenail; Guimarães, R. (1995). Conversa com Antoine Bonfanti. A grande ilusão, revista de cinema, número 18-19, novembro. Porto, Portugal.
Segura, S.; Mouriès, S.. La grande aventure du cinéma c’est le son. Ina, les nouveaux dossiers de l’audiovisuel. # 31, fév-mars 2005. Paris.
Souza, João Baptista Godoy. Procedimentos de trabalho na captação de som direto nos longas-metragens brasileiros Contra todos e Antônia: a técnica e o espaço criativo. Tese de Doutorado - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.
Wisnik, José Miguel. O som e o sentido. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.
FILMOGRAFIA
Antoine Bonfanti, traces sonores d'une écoute engagée [longa-metragem, Betacam & DV] Dir. Suzanne Durand, Le Mur du son cinema et al., França, 2002. 55mins.
Femmes, femmes [longa-metragem, 35mm] Dir. Paul Vecchiali, Unité 3, França, 1974, 115mins.


